500 nummers die ik liever niet meer wil horen (10)   Leave a comment

geef mijn portie maar aan fikkie

Nu ik de komende week zo eens bekijk, zie ik onmiddellijk twee constanten. Op de werkvloer zal het druk worden, want ik zie o.a. Jeugdboekenweekspel en liefst drie keer uitleendienst opstaan. De andere constante is het woord ‘geannuleerd’. Dinsdagavond zitten wij bij een theatervoorstelling, maar de voorstelling van woensdag (Nordmann plays Dementia) is afgelast omwille van productionele redenen. In het weekend stonden er oorspronkelijk drie quizzen op, maar de zondagse Zebracinema filmquiz in Maaseik viel weg omdat er maar een beperkt doelpubliek voor had ingeschreven. Vrijdagavond spelen we de Paashaasquiz in Maaseik (daar zoeken we nog een quizduo voor) en zaterdagavond is er de Groote Gencker Muziekquiz. Of de muziek hieronder daar ook van de partij zal zijn? Ik mag hopen van niet!

91. Pearlydumm – BZN : de band die van de ‘palingsound’ een heus begrip maakte. Ten tijde van ‘Pearlydumm’ (1980) was Anny Schilder nog de zangeres, iets dat ze zou blijven tot 1984. Zij zou worden opgevolgd door Carola Smit, die bleef tot de definitieve split in 2007.

92. If I could turn back time – Cher : ze won ooit een Oscar voor ‘beste actrice’, ze onderging tal van schoonheidsoperaties maar het allerergste zijn vast en zeker enkele singles die ze in de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw op ons losliet.

93. You can win if you want – Modern Talking : megasellend Italodiscoduo uit Duitsland bestaande uit een donkerharige zanger met een falsetstem en een blondje dat zorgde voor het typische synthgeluid. Vijf nummer 1 hits in Duitsland, in 1988 stond hun teller al op 85 miljoen (!) verkochte platen. Ik zou haast durven zeggen: hun muziek is zó slecht dat het terug goed wordt.

94. Born to be wild – Steppenwolf : ik ken mensen die dit riedeltje als gsm-toon hebben ingesteld, maar daar hoeven we verder niets achter te zoeken (denk ik). Het nummer kwam in 1968 voorbij in de cultfilm ‘Easy Rider’.

95. Touch me – Samantha Fox : ik denk dat ik toentertijd Samantha Fox niet uit mijn bed zou hebben getrapt (mocht ze er ooit per ongeluk in zijn beland). Dat Page Three Girl zijn deed ze met verve, haar zangcarrière was helaas net iets minder memorabel.

96. Ice ice baby – Vanilla Ice : zorg voor een bekend riffje (‘Under Pressure’ van Queen featuring David Bowie) en lul daar gewoon een andere tekst over. Zo simpel kan het soms gaan om een nummer één hit te scoren. Gelukkig was het ’s mans enige hit. De kerel zelf bleek zo fake als zijn muziek: hij vroeg geen toestemming voor de bekende sample én zijn biografie had hij opgesmukt met ruige impressies om zichzelf wat meer street credibility te geven. Speelt volgens de recentste geruchten in een hardrockband ondertussen.

97. I’ve been thinking about you – Londonbeat : was toevallig nog een recente muziekvraag in de quiz ‘Twee voor Twaalf’. In 1990 scoorden ze een dikke nummer één hit. Shi pow pow!

98. To be with you – Mr. Big : niet te verwarren met het personage uit ‘Sex & The City’. Dit is een Amerikaanse hairmetalband die in 1991 hun ‘finest moment’ beleefden. Door een hoop conflicten ging de band uit elkaar, maar sinds 2009 hebben ze elkaar weer liefdevol in de armen gesloten.

99. Hero – Chad Kroeger featuring Josey Scott : no worries, Nickelback komt verderop in deze lijst nog aan bod. Dit nummer kan je o.a. kennen uit de film ‘Spiderman’. Kroeger was eventjes de wederhelft van Avril Lavigne, maar vorig jaar liep hun huwelijk op de klippen.

100. Tausendmal Du – Münchener Freiheit : oh waar is de tijd waarin we elke week naar de krantenwinkel snelden om de nieuwe Bravo te halen. Het kenmerkte zo’n beetje het midden van de jaren ’80. Mijn keuzeplaat komt uit in 1986 dus dat bevestigt wat ik reeds heb geschreven. Het succes beperkte zich niet tot Duitsland en de buurlanden, want een jaar later nemen ze ook een cd op in het Engels (onder de groepsnaam Freiheit). Geloof het of niet, maar ze bestaan nog steeds zij het wel in een lichtjes gewijzigde bezetting.

Posted 13/03/2017 by ambijans in Muziek

Geef een reactie

