Archive for 09/07/2017

Beste. Film. Ooit. (7) Short Cuts   Leave a comment

short cuts

Voor onze film van deze week keren we terug naar het jaar 1993, want toen bracht Robert Altman deze film uit met Jennifer Jason Leigh, Tim Robbins en Robert Downey jr. in de belangrijkste rollen. Eventjes de korte inhoud? Een aantal gewone mensen in Los Angeles zouden wakker geschud moeten worden uit hun dagelijkse routine. Een moeder verdient bij met een telefoon-sekslijn waar haar zoontje bij zit. Een oude zangeres heeft een drankprobleem. Een huisvrouw wil de verjaardag van haar zoontje niet verpesten. Twee mannen vinden een lijk en besluiten eerst een week te gaan vissen en daarna pas naar de politie te gaan. Iedereen is toe aan verandering. Met een beetje goeie wil zou je dit een mix van ‘Happiness’ (Todd Solondz) en ‘Magnolia’ (PT Anderson) kunnen noemen, want je krijgt een tragikomisch beeld van de Amerikaanse samenleving.

Ik herinner mij ook dat Tim Robbins in die dagen uitgroeide tot één van mijn favoriete acteurs omdat ik ook al had genoten van zijn prestaties in o.a. ‘Jacob’s Ladder’ en ‘The Player’ (van diezelfde Altman). Later zouden ‘The Shawshank Redemption’, ‘The Hudsucker Proxy’, ‘Dead Man Walking’ en ‘Mystic River’ volgen. Dit is trouwens een verfilming van een boek van Raymond Carver. Ik val weer in herhaling als ik zeg dat er weer sterk wordt geacteerd in deze film, die overigens ook een goeie soundtrack heeft, toch een element waarmee bij mij extra punten kunnen worden gescoord. Ik zou ‘m hoognodig nog eens opnieuw moeten bekijken. Gelukkig hebben we de trailer nog!

Posted 09/07/2017 by ambijans in Film