Archive for 05/08/2017

Herinneringen uit mijn jeugdige jaren (1)   Leave a comment

modderworstelen in de jaren '70

In deze nieuwe rubriek rakelen we herinneringen op aan (lang) vervlogen tijden. Dingen die ik om de één of andere reden ben blijven onthouden omdat ze grappig, ontroerend, beklijvend of gewoonweg interessant waren. Soms zijn ze universeel en zéér herkenbaar. Of iets zich nu in Zonhoven afspeelde of daarbuiten heeft in dat geval weinig belang. We streven naar een herinnering of honderd, daarna is het tijd voor weer iets nieuws.

Moedige Missers staat ondertussen bekend als een quizploeg die vanaf ca. 2005 de Vlaamse quizzalen op tijd en stond onveilig maakt. De naam verwijst echter naar de visclub die mijn vader samen met enkele familieleden en kennissen oprichtte. Dat moet ergens eind jaren ’60, begin jaren ’70 zijn geweest als ik me niet vergis. Wat wél zeker is: als kind hebben mijn broer en ik daar menig uur gesleten, hetzij vissend, hetzij schaatsend (nu ja, ook weer niet zó goed dat we de Elfstedentocht konden winnen). Mijn herinnering dateert vrijwel zeker van 1976, maar het zou ook 1977 kunnen zijn. Of Elvis Presley al dood was ben ik vergeten (ik was 5 toen de brave man aan zijn eind kwam dus dat is niet meteen blijven hangen). Waar we zeker van zijn: het gebeurde op de Kolveren, waar visclub Moedige Missers zijn eigen stek had aan de talloze visvijvers die daar nu nog altijd liggen. Mijn broer (jaargang 1973) en ik deden één of ander rondedansje op de tonen van Bots‘ succesnummer ‘Zeven dagen lang’, toen we plots samen het water in kukelden. We hadden elkaar blijkbaar toch vastgehouden want we belandden samen in een vuile beek. We konden niet zwemmen, maar er was wél genoeg volk aanwezig om ons uit het water te vissen. Voor we goed en wel bekomen waren, zaten we bij mijn vader in de auto die ons ca. twee kilometer verder naar huis bracht. Ik herinner me nog dat mijn broer en ik nadat we onze kleding hadden uitgedaan samen in bad werden getild en dat het vuil daarna stevig van ons werd afgespoeld met heet water. Vooral dat hete water in combinatie met onze tranen! We hebben er verder geen trauma’s aan overgehouden. Grote dansers zijn we nooit geworden en Bots is later ook niet op mijn ‘zwarte lijst’ terecht gekomen. Eind goed, al goed!

Posted 05/08/2017 by ambijans in Algemeen