Archive for 06/09/2017

Herinneringen uit mijn jeugdige jaren (5)   Leave a comment

allen die willen te kaap'ren varen ...

In deze rubriek rakelen we herinneringen op aan (lang) vervlogen tijden. Dingen die ik om de één of andere reden ben blijven onthouden omdat ze grappig, ontroerend, beklijvend of gewoonweg interessant waren. Soms zijn ze universeel en zéér herkenbaar. Of iets zich nu in Zonhoven afspeelde of daarbuiten heeft in dat geval weinig belang. We streven naar een herinnering of honderd, daarna is het tijd voor weer iets nieuws.

Nu het begin van het nieuwe schooljaar net is gelanceerd komt er weer terug een gedachte bij me op van die schooltijd. In mijn herinnering associeer ik het altijd met de dood van John Lennon (december 1980), want dat hoorde ik ooit ’s middags op het radionieuws vertellen toen we in de auto zaten op weg naar huis om daar gaan te eten. Of het op exact dezelfde dag gebeurde blijft gissen (vermoedelijk niet), maar ik was toen acht jaar en nadat mijn broer en ik aanvankelijk op school bleven eten gingen we hierna vaker en vaker thuis eten omdat het voor mijn ouders beter uitkwam. In eerste instantie werden we nog van school gehaald met de wagen, later reden we zelf met de fiets van en naar school. Op een bepaalde middag was mijn vader niet op de plek van afspraak om ons op te pikken. Hoezeer mijn broer en ik ook keken, we konden ‘m gewoon nergens terugvinden in de menigte. Tot er op zeker moment iemand naar ons zwaaide. Het kon echter onmogelijk papa zijn, want die had een baard en deze man was een gladgeschoren jongeman die misschien wel tien jaar jonger was. Tot mijn broertje zei dat hij anders exact dezelfde auto had als wij thuis hadden. Toen we dichterbij kwamen bleek het toch om mijn vader te gaan. Ik was zo verbouwereerd dat ik spontaan in huilen uitbarstte. ‘Dit was mijn papa niet meer, want hij had altijd een baard’. Ik heb de hele (weliswaar korte weg huiswaarts) zitten janken in de auto. Mijn broer vatte het vrij filosofisch op (misschien wist hij toen al dat baarden vanzelf terug aangroeiden). Maar bij mij gaf het een heus schokeffect. De enige man met baard die later nog enigszins aan mijn vader deed denken was Sinterklaas, ook al kwam er zelfs aan dat sprookje snel en abrupt een einde!

Posted 06/09/2017 by ambijans in Algemeen