SFAM-fraude   Leave a comment

Woensdag horrordag? We kunnen uiteraard niet over alle woensdagen spreken, maar afgelopen woensdag was het alleszins niet mijn ‘finest hour’. Na het middagmaal wilde ik héél snel een kleine overschrijving doen, maar ik zag onmiddellijk dat mijn bankrekening lichtjes in het rood stond. Omdat ik al enkele maanden geen overschrijving meer had gedaan, besloot ik toch maar eens door mijn recentste betalingsverrichtingen te scrollen op zoek naar mogelijke ‘afwijkingen’. Het is namelijk niet mijn gewoonte om het geld door ramen en deuren te smijten dus was ik benieuwd. Meestal staat mijn zichtrekening op een bedrag tussen 1200 en 1500 euro in de plus dus dat was vreemd. Al snel sprong er één rekeningnummer prominent in het oog dat meermaals geld van mijn rekening had geschreven. Verschillende geldbedragen (8,99 euro, 15,99 euro , 28,99 euro, 49,99 euro tot 69,99 euro) werd telkens afgehaald. Omdat ik weinig tijd had ging ik één maand terug in mijn overzicht: zestien verdachte afhalingen in oktober. Ondertussen was het alweer tijd om te gaan werken, maar omdat ik toch lichtjes verontrust was deed ik méér research. De septembermaand leverde eveneens zestien verdachte afhalingen op. Al snel kwam de boosdoener die SFAM heette prominent in beeld. Een beetje googelen en we waren een flink pak wijzer: het ging om een dubieuze, zeg maar gerust louche, frauduleuze Franse verzekeraar die al een tijdje in vieze papieren zit. Ik wist vrijwel meteen dat hierdoor de link naar electroketen Vanden Borre kon worden gelegd. Daar probeerde men mij in het verleden al eens bij een aankoop een extra maandelijkse verzekering van 15,99 euro per maand aan te smeren. Toen we begin april een nieuwe tv kochten kreeg ik opnieuw hetzelfde voorstel. Nu hapten we wél toe … en dat hadden we natuurlijk nooit mogen doen. Ik schakelde een familielid in om contact op te nemen met die bekende electroketen (die zichzelf met ‘uw akte van vertrouwen’ aanprijst), maar die voor mij nu beter kan transformeren naar ‘uw akte van wantrouwen’. Ikzelf zou dan mijn bankkantoor contacteren. Ik kwam meteen op een soort van hulplijn terecht. Ik werd geholpen door Mario. Ik schetste even snel de situatie en ik hoorde hem al zuchten. ‘Helaas is SFAM mij wel bekend, ik zal eens kijken wat ik kan doen’. Na veel vijven en zessen meldde hij me dat hij niet in Zonhoven zat, maar in het Belfiuskantoor van Beringen. Kon ik anders om 16u daar met hem afspreken, want snelheid was eigenlijk van cruciaal belang. Ik zegde toe, maakte afspraken met mijn collega’s op het werk en begon eindelijk écht te werken (believe it or not!). Ondertussen had ik al een standaard statement van Vanden Borre in mijn mailbox zitten over debiteringen door SFAM voor ongevraagde diensten.

Verschillende klanten hebben contact met ons opgenomen om een niet-overeengekomen afschrijving
van hun bankrekening door SFAM te melden. Deze debitering lijkt het gevolg te zijn van een e-mail waarin SFAM een nieuwe dienst aanbiedt, genaamd “Pack essentiel” of “Buy Back Advance”. Vanden Borre werkt al enkele jaren niet meer samen met SFAM en is op geen enkele wijze betrokken bij deze actie, die wij scherp veroordelen. Indien je niet wenst in te schrijven op de voorgestelde dienst, raden wij je aan om:

Een aangetekende brief te schrijven aan SFAM* waarin je vraagt:
a. het/de ongewenste contract(en) te annuleren;
b. de domiciliëring stop te zetten of te beperken tot de overeengekomen bedragen;
c. het zonder jouw toestemming opgenomen bedrag terug te betalen.

Jouw bank te contacteren en te vragen het ingehouden bedrag terug te betalen en de domiciliëring te blokkeren (of te beperken tot de overeengekomen bedragen). Let wel dat beide acties nodig zijn als je het contract wenst stop te zetten. Als je enkel de domiciliëring bij jouw bank blokkeert, loopt je contract gewoon verder. Vanden Borre kan niet in jouw naam reageren maar zal jouw klachten bij SFAM ondersteunen.
Verder raden wij je aan om de transacties op jouw bankrekening goed in de gaten te houden en de
bovenstaande acties te herhalen bij elke ongewenste afhouding. Als deze stappen niet het gewenste resultaat opleveren, kan je overwegen om een klacht in te dienen bij het meldpunt van de FOD Economie: https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/nl/welkom

Mooi toch dat Vanden Borre zo behulpzaam is, niet? Hun advies snijdt zeker hout en helpt verder onheil mogelijk voorkomen. Maar de reeds opgelopen schade verdwijnt natuurlijk niet als sneeuw voor de zon. En de bewering dat ze al enkele jaren niet meer samenwerken met SFAM is zelfs volledig uit de lucht gegrepen. SFAM kreeg in april 2023 bijvoorbeeld al een (tijdelijk) verbod om nog verzekeringen te slijten. Toevallig kocht ik begin april een nieuwe tv én liet ik mij verleiden tot een maandelijkse bijdrage van 15,99 euro. Een vergiftigd geschenk, zo zal later blijken. En laat ons een kat een kat noemen: Vanden Borre heeft nog steeds een soortgelijk ‘systeem’ waarbij toestellen (zelfs als ze niet bij hen zijn gekocht) kosteloos worden hersteld wanneer ze stuk zijn, al heet het ondertussen Vanden Borre Life. Misschien heet die dienst volgend jaar ineens Vanden Borre GOLD of VDB Star Quality for all I care! Voor mij is het glashelder: Vanden Borre steekt hier de handen in de lucht, om ze daarna snel in onschuld te kunnen wassen. Verantwoordelijkheid afschuiven: wél contractjes afsluiten, maar de klant mag zijn miserie achteraf nog fijn zelf oplossen. Da’s écht topservice! De bekende electroketen doet dus enkel aan damage control, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Wij hopen dus op beterschap én op iets dat naar een oplossing neigt wanneer we naar het Belfiuskantoor in Beringen rijden. Mario zegt al snel dat hij slechts acht weken aan betalingen kan terugvorderen. Iets met de policy van de bank. Wanneer ik vraag hoeveel geld er nu effectief van mijn rekening is gegaan, brengt Mario’s rekenmachine soelaas: 986,72 euro proberen terugvorderen van de laatste acht weken. ‘Onder voorbehoud’ zegt hij, want het is lang niet zeker dat er zal worden teruggestort. De periode daarvoor was de fraude/oplichting helaas ook al bezig: wanneer hij de maanden juli en augustus erbij telt komt hij op ca. 600 euro uit zegt hij. Hij kijkt opnieuw naar mijn rekeninguittreksels en besluit: ‘ook daarvóór haalden ze al onrechtmatig geld van jouw rekening maar ze gingen dan wél minder crapuleus te werk dan nu’. Die 600 euro kon Mario helaas niet terughalen al beloofde hij wél om het hoofdkantoor van Belfius in Brussel te contacteren om te zien of er nog een oplossing uit de bus kon komen. Ik tel ’s avonds uit voorzorg (omdat ik mezelf toch al in een sadomasochistische situatie bevind) eens voor mezelf hoeveel geld er nu effectief van mijn rekening is gegaan. De afhalingen gaan terug tot 1 maart 2023 (dus ruim één maand voor mijn contract inging), kan je nagaan! Dat levert opnieuw de hallucinante ontdekking op dat er liefst 2.083,36 euro van mijn rekening is getrokken in die eerste zes maanden. Het staat in schril contrast met de 95,94 euro die er effectief van mijn rekening had mogen gaan. We besluiten er onze slaap voorlopig niet voor te laten, maar de dag nadien strijdvaardig de rest van ons ‘reddingsplan’ in werking te zetten. We drukken via sepastop.eu een document af om van ons vermaledijde SFAM-contract verlost te geraken. Vlak vóór sluitingstijd trekken we naar BPost om onze brief aangetekend richting Frankrijk te verzenden. Kostprijs: 8,95 euro. We mailen ook naar Belfiusbank met de melding dat we het hier niet bij laten: Ik wil al mijn geld dat is weggesluisd door deze Franse boeven straks terug op mijn rekening zien staan. Ik vraag mij ook hardop af hoe men via domiciliëring zo makkelijk meermaals per maand geld van een ander kan cashen. Antwoord: in 99,99 % loopt zoiets goed af, in mijn geval is het gruwelijk fout gelopen.

Vrijdagavond na het werk ben ik toch eens nieuwsgierig hoe het nu met mijn bankrekening is gesteld. Groot is mijn verbazing als mijn zichtrekening ineens serieus is aangegroeid. Het zal toch niet waar zijn? Is SFAM al over de brug gekomen? De verklaring is echter véél logischer: o.a. mijn loon is gestort dus dat geeft een vertekend beeld. Wat wél schrijnend is: op 26 oktober (gisteren) deed SFAM nóg 31 (éénendertig!) afhaalpogingen voor verschillende bedragen. Dit keer stond er wél een boodschap bij van de bank dat het geld helaas niet kon worden afgehaald. Er zijn dus gelukkig nog zekerheden! Er is ook even gesuggereerd om de politie te verwittigen, maar dan moet ik (net zoals bij de bank) een afspraak maken. Kan de politie van Zonhoven hulp bieden bij het terugkrijgen van geld door een Franse verzekeringsfirma die overduidelijk fraude pleegt? Het lijkt mij héél sterk. We kunnen het nog altijd proberen, want niet geschoten is altijd mis. Ik heb ’s avonds nog geprobeerd om via een formulier op de website van Testaankoop iets te melden over de mistoestanden bij SFAM (daar bestaat een speciaal formulier voor), maar ik kreeg bij het versturen meermaals een foutmelding. Maandagmorgen kan ik het misschien nog eens proberen via hun 0800 nummer. Als ik de bronnen moet geloven zijn er ca. 8000 mensen gedupeerd die al melding hebben gemaakt, maar wellicht zijn het er véél meer. En SFAM blijft gewoon doorgaan (ondanks een veroordeling en diverse waarschuwingen). Ik kan er met mijn klein verstand niet bij dat zoiets kan. En dan zwijg ik nog over de mensen die er zich niet eens bewust van zijn dat er een groot probleem is. Er zijn klanten die niet weten dat er onrechtmatig én op een slinkse manier geld van hun rekening wordt getrokken. Hopelijk dringt het bij iedereen héél snel door. Je zou denken dat Vanden Borre al zijn klanten erop attent zou hebben gemaakt na de eerste barstjes bij SFAM (ook bij FNAC werkt/werkte men trouwens samen met deze firma) dat er stront aan de knikker was. Niets is minder waar. Pas wanneer de gedupeerde klant verhaal ging halen, werd er erkend dat er effectief een probleem was. Ik heb me ondertussen ook al maar bezig gehouden met het invullen van een formulier bij Meldpunt Fraude & Oplichting van FOD. Hoe méér ruchtbaarheid er aan de zaak wordt gegeven, hoe beter! Of ik überhaupt mijn geld nog ga terugzien is op dit ogenblik één groot vraagteken. Als we er alweer één levensles uit hebben getrokken, dan toch deze: véél vaker je rekeninguitgaven nakijken. Én zeker ook: nooit meer in die val trappen om ergens een extra verzekering te nemen. Puur marketinggewauwel! Een mens zou bijna heimwee krijgen naar de tijd dat de bank maandelijks rekeninguittreksels doorstuurde. Toentertijd kon je dit soort fraude véél sneller detecteren. Is het oude gezegde ‘vroeger was alles beter’ dan toch waar?

Geplaatst28/10/2023 doorambijans inAlgemeen

Plaats een reactie