De top 100 tv-series die ook de moeite zijn (72) ‘The Underground Railroad’ (2021)   Leave a comment

In deze rubriek gaan we 100 weken lang op zoek naar tv-reeksen/sitcoms/miniseries e.a. die bij mij een onuitwisbare indruk nalieten in de loop der jaren. Ze kwamen vaak pas in mijn vizier nadat ik mijn eigenlijke top 100 had opgesteld. Het gaat meestal om dingen die langer liepen dan één seizoen, een uitzondering niet te na gesproken. Omdat ook mijn dagen maar 24 uur tellen is het onmogelijk om vooraf te beweren dat deze super-de-luxe lijst de maatstaf zal zijn van alle dingen, maar we hopen op het einde toch een vrij representatief en smaakvol overzicht te krijgen. Als uitsmijter krijg je elke week ook één serie die ik vooralsnog niet heb gezien, maar die wél nog op mijn ‘must see’ lijstje staat te blinken.

Het verhaal over de wanhopige zoektocht van Cora Randall (Thuso Mbedu) naar vrijheid tijdens het Antebellum South. Nadat ze de plantage in Georgia is ontvlucht om achter het gerucht aan te gaan over de Underground Railroad, ontdekt Cora niet zomaar iets, maar een spoorlijn vol ingenieurs en conducteurs en een geheim netwerk van sporen en tunnels onder de zuidelijke grond. Tijdens haar reis wordt Cora achtervolgd door Ridgeway (Joel Edgerton), een premiejager die erop gefixeerd is haar terug te brengen naar de plantage die ze ontvlucht is; vooral omdat haar moeder Mabel (Sheila Atim) de enige is die hij nooit gevangen heeft. Terwijl ze van staat naar staat reist, worstelt Cora met de erfenis van de moeder die haar achterliet en met haar eigen strijd om een leven te verwezenlijken dat ze nooit voor mogelijk had gehouden. Regisseur Barry Jenkins neemt rustig de tijd om zijn verhaal te vertellen, de cast acteert uitstekend en de soundtrack van Nicholas Britell is schitterend. Het verhaal is meeslepend en spannend maar ook zéér verontrustend. De ondergrondse trein staat symbool voor de routes en safe houses die zwarte Amerikanen in de 19de eeuw gebruikten om van de zuidelijke naar de noordelijke Amerikaanse staten te vluchten. De serie is een mix van genres: een western, een drama, een avonturenserie, een thriller, een roadtrip, een fantasyserie, een historisch document én een liefdesgeschiedenis. Ik moet wél eerlijk bekennen dat ik enkel de tv-serie heb gezien en niet het Pulitzerprijswinnende boek van Colson Whitehead heb gelezen. Dat kwam hier vorige maand al voorbij in mijn Tsundokurubriekje. Dan hebben jullie enkel nog een trailer van ons tegoed.

Moet ik in de toekomst zeker nog zien: ‘Good Girls’ (2018-2021)

Geplaatst20/10/2022 doorambijans inTV

Plaats een reactie