Archief voor 21/04/2024

500 nummers die ik liever niet meer wil horen (iets ambetants in het Nederlands editie)   Leave a comment

Het was alweer eventjes geleden, maar wij zijn de deuntjes die niet deugen (volgens ons eigen smakenpatroon dan) nog niet vergeten. Vandaag doen we het nog eens met nummers die in het Vlaams/Nederlands werden opgenomen. Sommige inzendingen waren heuse verkoopstoppers, maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat het kwalitatief in orde is/was. Zoveel mensen, zoveel meningen dus laat ons niet langer dralen en het minder goede uit de Nederlandstalige nummers uit de muziekgeschiedenis hier eens bovenhalen. Inclusief karamellenverzen indien nodig want niets menselijks is ons vreemd. 😉

Ik wil je – Joost & De Kreuners: hoe verkracht je een Vlaamse classic in een minuut of drie? Walter Grootaers deed het in 2020 met een samenwerkingsverband. Toen wist hij uiteraard nog niet dat Joost Klein anno nu naar het songfestival zou worden gestuurd. Over de kwaliteit van ‘Europapa’ bestaat eveneens geen consensus maar wedden dat hij ermee zal scoren?

Dans je de hele nacht met mij? – Karin Kent: we vonden ook iets in de sixties van de vorige eeuw. Janneke Kanteman (80 ondertussen) heette deze zangeres écht en ze scoorde er in 1966 een nummer één hit mee in Veronica’s Top 40. Dit lied is een cover die o.a. werd geschreven door wijlen Burt Bacharach.

Wil jij mijn kerstcadeautje zijn – De Verhulstjes: alsof de docureeks nog niet voldoende was, moest er ook nog een kerstsingle bijkomen. Ik ben geen kijker van de reeks, dus gelukkig kwam het lied eind vorig jaar vrij weinig op mijn radar terecht. Hopelijk blijft dat zo.

Carnaval! (er is niets zonder jou) – Herrie Hardstyles: nóg een classic van Hans De Booij onteren? U vraagt, wij draaien! Deze carnavalsstamper schijnt van 2024 te zijn, maar wie wil het überhaupt weten?

De wereld is leeg zonder jou – Suzie: zitten er nog liefhebbers van smartlappen onder jullie? De Nederlands-Zweedse zangeres Maria Peereboom (overleden in 2008) was naast zangeres ook circusartieste. Dit was haar tweede single uit 1966, eveneens een cover uit 1964.

Zonde – Aaron Blommaert: misschien is hij in het echte leven wel een toffe peer maar een MIA voor ‘Doorbraak’? Get the fuck outta here! ‘Zonde!’, zou ik een open deur intrappend zeggen. Mocht het in de toekomst al zingend niet lukken, dan wacht hem ongetwijfeld een tv-carrière, wedden?

Frisco in den disco – Muzze & Vantorre: iets wat enkel Westfluten snappen denk ik. Het onding bleef bij mij gelukkig lang onder pet gehouden want naar het schijnt werd het al in 2012 uitgebracht. Snel vergeten die handel!

Voor eeuwig – Max Colombie: véél onheil had voorkomen kunnen worden, mocht deze zanger de preselecties van Eurosong for Kids in 2005 niet hebben overleefd. Gelukkig voor hem maakte hij hierna carrière als Oscar & The Wolf (wat leuk is voor de liefhebbers).

Laat me – Francisco Schuster: misschien is hij in het echte leven wel een toffe peer (waar heb ik dat nog gehoord?), maar die cover van Ramses Shaffy had wat ons betreft beter in de kast kunnen blijven liggen. Dit bracht hij blijkbaar ooit in het Sportpaleis in 2022 en dat liet een indruk na (enkel bij de liefhebbers).

Jij denkt maar dat je alles mag van mij – Frans Duijts: eindigen we dan maar met een laatste levenslied? Deze Nederlander was ook een tijdje héél populair in het genre want dit is alweer van 2008.

Geplaatst21/04/2024 doorambijans inMuziek