Top 10 films van 2017   Leave a comment

beste films van 2017

Eind vorig jaar zei ik hier al dat ik het geen al te best filmjaar vond en helaas was 2017 (imho) niet zo gek veel beter. Integendeel zou ik haast durven zeggen! Enkele jaren geleden bijvoorbeeld waren we nog lyrisch over enkele films uit eigen land, maar dit jaar liet ik zelfs al bewust enkele Vlaamse films links liggen (waarschijnlijk ook omdat bepaalde kranten en tijdschriften er geen al té hoge pet van op hadden). Er zaten dan ook verschrikkelijke draken bij, waarvan je bijna hoopt dat daar niet al te veel subsidies aan op zijn gesoupeerd. In het najaar heb ik zelfs nauwelijks een film gezien. Het lukte ons uiteindelijk nog net om hier een top 10 in mekaar te knutselen. Eén film die ik in enkele eindejaarslijstjes zag voorbijkomen deed mij zelfs bitter weinig: het had nog wel een deftige soundtrack máár wél een flinterdun verhaal (‘Baby Driver’ van Edgar Wright). Voor de rest valt er weinig af te kraken, waarschijnlijk heb ik nog een aantal puike films gemist zoals bijvoorbeeld ‘Silence’ (Scorsese), ‘The Killing of a sacred deer’ (Lanthimos), ‘I am not your negro’ (Peck), ‘The shape of water (Del Toro), ‘Lady bird’ (Gerwig), ‘The Beguiled’ (Coppola) en ‘Mother!’ (Aronofsky). Hier zullen we onze schade vermoedelijk wel inhalen op dvd. ‘Jackie’ van Pablo Larraín had in principe ook nog in mijn top 10 gepast, maar dan hebben we het ongeveer gehad. Volgende titels haalden mijn eindlijst wél (in geheel willekeurige volgorde). Nu maar hopen dat 2018 voor een kentering zal zorgen …

10. Dunkirk

9. 20th century women

8. Arrival

7. L’amant double

6. La La Land

5. Get out

4. The Square

3. Nocturnal animals

2. Moonlight

1. Manchester by the sea

Geplaatst19/12/2017 doorambijans inFilm

Plaats een reactie